úterý 4. prosince 2018

JAK SESTAVIT ROZPOČET NA SVATBU

Peníze mohou páru pěkně zamotat hlavu ještě před svatbou, zvlášť, pokud se liší představy ženicha, nevěsty a případně i rodičů, kolik hodlají za svatbu utratit. 



Z tohoto důvodu je jedna za 6 otázek, na kterou byste si měli před začátkem plánování společně jako pár odpovědět, je kolik to bude stát. Nemusíte nic vypočítávat na koruny, ale měli byste mít představu o desetitisících (svatba jde samozřejmě udělat i pod 10 000 Kč...). Na základě Vašich možností a přání rodiny se zkuste domluvit na třech základních číslech:
  • ideální částka (kolik bychom si přáli, aby svatba stála) – toto číslo bude ze všech nejnižší
  • reálná částka (kolik si myslíme, že to do doopravdy bude stát)
  • maximální částka (kolik jsme maximálně za svatbu ochotni utratit) – toto číslo bude ze všech nejvyšší
Myslete na tato čísla při výběru místa a občerstvení, jelikož to budou pravděpodobně dvě nejdražší položky. Nezapomeňte ale, že pokud zjistíte, že se do Vaší vysněné, případně ani maximální částky nevejdete, pokud s tím budete jako pár souhlasit, není žádný problém tyto částky navýšit. My jsme si ze začátku také mysleli, jak se hravě vejdeme pod 100 000 Kč, ale teď už doufáme, že to nebude víc, jak 150 000 Kč. 

SESTAVENÍ SVATEBNÍHO ROZPOČTU

Dalším krokem je sestavení rozpočtu, abyste věděli, v jakých cenových kategoriích se pohybujete. Místo i jídlo se dá sehnat do pár tisích, ale také můžete jednodušše přesáhnout částky 50 000 Kč. Z vlastní zkušenosti mějte rozpočet neustále při sobě a kontrolujte ho často, tak abyste s ním byli naprosto spokojení. 

Rozpočet si můžete držet v hlavě, ale zdaleka nejlepší bude založit si na něj spreadsheet na Google Sheets, který můžete jednoduše sdílet a oba dva na něm pracovat. 

Já jsem vytvořila rozpočet na svatbu v Google Sheets, který si můžete stáhnout a libovolně upravit. Najdete ho zde:
Jak můžete vidět, rozpočet má tři sloupce – položka, předpokládaná cena a skutečná cena. Jakmile budete vědět, kolik chcete za svatbu utratit, vyplňte sloupce předpokládaná cena. Ujasníte si tak, kolik by co plus mínus mělo stát a jak velkou část rozpočtu Vám daná položka zabere. 

Ve chvíli, kdy uzavřete s někým smlouvu nebo něco koupíte, zapiště přesnou částku do skutečné ceny. To Vám pomůže plánovat dále, pokud jste například určili na fotografa 15 000 Kč, ale nakonec bude stát 10 000 Kč, můžete alokovat 5 000 Kč někam jinam a nebo je ušetřit. 

Úplně poslední položkou rozpočtu je 5% záloha. Toto políčko se Vám bude počítat automaticky, a vypočítává 5 % z celkové částky, které následně přičítá do rozpočtu. Nikdy totiž nevíte, kdy se Vám bude pár tisíc navíc hodit, a proto je lepší míti v záloze nějaké peníze, které můžete v případě potřeby použít. 



V druhém listě pojmenovaném Zdroje najdete všechny příjmy – to může být příspěvek rodičů a nebo také Vaše vlastní zdroje. Zde si můžete vypsat všechny příjmy, které na svatbu použijete. Vrchní přehled ukazuje, kolik je plánovaný rozpočet a jaké finance už máte zajištěné. 

Zpracovat rozpočet může být někdy velice náročné, a každý svatební rozpočet bude úplně jiný. Není ale potřeba se dívat na rozpočty ostatních, hlavní je, že se jako pár společně dohodnete na tom, kolik za svatbu chcete utratit, a následně to dodržíte. 

Nakonec si dovolím přidat pár tipů na práci s rozpočtem:
  • Vaše příjmy nesmí být nikdy nižší než Vaše výdaje. Pokud budou, peníze se stejně budou muset někde vzít. 
  • Do rozpočtu si zapisujte úplně každou položku, kterou na svatbu koupíte. Jedině tak budete mít skutečný přehled o svých výdajích. 
  • Čas od času vezměte do ruky kalkulačku a zkontrolujte, že čísla opravdu sedí. Ve vzorcích se může udělat chyba a může se Vám něco někde špatně počítat. 
Jaké jsou Vaše tipy na svatební rozpočet?

Jak sestavit rozpočet na svatbu k uložení na Pinterest:



Štítky:

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka